Morten Skovsgaard

Morten Skovsgaard

Morten Skovsgaard

Professor mso, Ph.D., cand.public.

Campusvej 55

5230 Odense M

Danmark

Telefon: 65502114Mobiltelefon: 20671771

Vis graf over relationer

Profile photo

Morten Skovsgaard

Professor mso

  • Institut for Statskundskab
  • Center for Journalistik
Postaddresse:
Campusvej 55
5230
Odense M
Danmark

E-mail: skh@sam.sdu.dk

Mobil: 20671771

Telefon: 65502114

Publikationer

Skovsgaard, M, van Dalen, A & Bisgaard, K 2018, 'Et ædelt fag under stigende pres? Udviklingen i journalisternes professionelle idealer og deres opfattelser af det daglige arbejde som journalist 2009-2015' Journalistica, bind 2018, nr. 1, s. 4-26.
Castro, L, Nir, L & Skovsgaard, M 2018, 'Bridging Gaps in Cross-Cutting Media Exposure: The Role of Public Service Broadcasting' Political Communication, bind 35, nr. 4, s. 542-565. https://doi.org/10.1080/10584609.2018.1476424
van Dalen, A, Skovsgaard, M, Ahva, L, Hovden, JF, Kolbeins, GH, Nilsson, ML & Väliverronen, J 2017, 'A welfare state of mind? nordic journalists’ conception of their role and autonomy in international context' Journalism Studies, bind 18, nr. 5, s. 595-613. https://doi.org/10.1080/1461670X.2016.1249005
Hopmann, DN, Skovsgaard, M & Elmelund-Præstekær, C 2017, 'What Have I Done to Deserve This? The Role of Deservingness in Effects of Ordinary Citizens as Cases in the News' European Journal of Communication, bind 32, nr. 4, s. 333-347. https://doi.org/10.1177/0267323117710900
Andersen, K, Skovsgaard, M, Albæk, E & de Vreese, CH 2017, 'The Engaging Effect of Exemplars: How an Emotional Reaction to (Dis)Similar People in the News Media Affects Political Participation' The International Journal of Press/Politics, bind 22, nr. 4, s. 490-509. https://doi.org/10.1177/1940161217723152
Skovsgaard, M 2016, 'Journalism in Change. Journalistic culture in Poland, Russia and Sweden' Nordisk Oestforum, bind 30, nr. 3, s. 193-195. https://doi.org/10.17585/nof.v30.527
Skovsgaard, M & Søberg, PF 2016, 'Nedtrykt af negative nyheder: Effekten af positive og negative tv-nyheder på seernes humør, hukommelse og lyst til at se nyheder' Journalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik, bind 2016, nr. 1, s. 29-52.
Skovsgaard, M, Shehata, A & Strömbäck, J 2016, 'Opportunity structures for selective exposure: investigating selective exposure and learning in Swedish election campaigns using panel survey data' The International Journal of Press/Politics, bind 21, nr. 4, s. 527-546. https://doi.org/10.1177/1940161216658157
Skovsgaard, M 2014, 'A Tabloid Mind? Professional values and organizational pressures as explanations of tabloid journalism' Media, Culture & Society, bind 36, nr. 2, s. 200-218. https://doi.org/10.1177/0163443713515740
Skovsgaard, M 2014, 'Watchdogs on a leash? The impact of organisational constraints on journalists’ perceived of professional autonomy and their relationship with superiors' Journalism - Theory Practice and Criticism, bind 15, nr. 3, s. 344-363. https://doi.org/10.1177/1464884913483494
Skovsgaard, M, Albæk, E, Bro, P & de Vreese, CH 2013, 'A Reality Check: How Journalists’ Role Perceptions Impact Their Implementation of the Objectivity Norm' Journalism - Theory Practice and Criticism, bind 14, nr. 1, s. 22-42. https://doi.org/10.1177/1464884912442286
Skovsgaard, M & van Dalen, A 2013, 'Dodging the Gatekeepers? Social media in the campaign mix during the 2011 Danish elections' Information, Communication & Society, bind 16, nr. 5, s. 737-756.
Skovsgaard, M & van Dalen, A 2013, 'The Fading Public Voice. The polarizing effect of commercialization on political and other beats and its democratic consequences' Journalism Studies, bind 14, nr. 3, s. 371-386.
van Dalen, A & Skovsgaard, M 2011, 'Er en politisk skandale en politisk skandale? Danske medierede politiske skandaler i et komparativt perspektiv' Tidsskriftet Politik, bind 14, nr. 3, s. 17-26.
Skovsgaard, M & Bro, P 2011, 'PREFERENCE, PRINCIPLE AND PRACTICE' Journalism Practice, bind 5, nr. 3, s. 319-331.
Skovsgaard, M 2010, Den danske journalist. Syddansk Universitet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
van Dalen, A & Hansen, MS 2010, 'Korrespondent bag 'Borgens' beskyttende mure: Den Danske politiske journalist og kommercialisering' Politica - Tidsskrift for Politisk Videnskab, bind 4, nr. 2, s. 294-309.

Forskningsformidling

Albæk, E, Hopmann, DN & Skovsgaard, M 2018, 'Demokratisk problem når partimedier snylter på uafhængige medier' Berlingske Tidende.
Skovsgaard, M, Hopmann, DN & Andersen, K 2018, 'Er dårlig uddannelse skyld i journalisters uvidenhed og falske historier' Berlingske Tidende.
Skovsgaard, M 2018, 'Demokratiet har ikke råd til at overlade lokaljournalistik til markedet' Altinget.
Andersen, K, Pedersen, RT & Skovsgaard, M 2018, 'Det er et tab for demokratiet, at ‘X Factor’ stopper på DR' Politiken.
Skovsgaard, M, Albæk, E & van Dalen, A 2013, 'Danser danske politikere og journalister for tæt?' Berlingske Tidende, s. 27.
Hopmann, DN & Skovsgaard, M 2012, 'En dårlig case' Flensborg Avis, s. 17.
Hopmann, DN & Skovsgaard, M 2012, 'Pas på de helt almindelige mennesker i medierne' Politiken.
Albæk, E, van Dalen, A & Skovsgaard, M 2011, 'Politiske skandaler i medierne: kommentaren' Berlingske Tidende.
Skovsgaard, M & Albæk, E 2011, 'Journalistikkens forfaldshistorie' Berlingske Tidende.
Skovsgaard, M & Hopmann, DN 2011, 'De store partier får mest taletid i pressen' Politiken, s. 26.
Skovsgaard, M & van Dalen, A 2010, 'Politisk journalistik er bedre end sit rygte: Politisk journalistik får ofte kritik for at være ren underholdning frem for samfundsoplysning. ' Politiken.
Skovsgaard, M 2010, 'Objektiviteten er død – tilstræbt objektivitet længe leve!' Brandts Danmarks Mediemuseum Nyhedsbrev, s. 2-6.
Albæk, E & Skovsgaard Hansen, M 2008, 'Bøllebold: Spillerne er nøglen til mindre vold' Politiken.
Hansen, MS & Rasmussen, AB 2008, 'Infotainment. Danske aviser svigter læserne: En ny analyse af de danske mediers dækning af primærvalget viser, at det politiske indhold er blevet trængt i baggrunden - til fordel for underholdning og sportsretorik.' Politiken, s. 8.