Samskabende undervisning

Presse/medie

... I denne artikel præsenteres resultaterne af projektet, idet der er fokus på elevernes og lærernes oplevelser af den samskabende undervisning, som det kommer til udtryk på en række seminarer med lærere og ledere samt i fokusgruppeinterview med lærere og elever gennemført af lektor Ane Qvortrup, Syddansk Universitet. Fokuseringen på elevernes og lærernes oplevelser er begrundet i vigtigheden af, at man som henholdsvis elev og lærer kan se en mening med den samskabende undervisning, ikke i den forstand at man skal identificere sig med den samskabende undervisning som et ideologisk projekt - det ville faktisk kunne blokere for den selvkritiske og realistiske indstilling, som er en nødvendighed for, at projektet skal lykkes. Der er alene brug for en kvalificeret forståelse for den samarbejdende undervisnings rationale (Harnow Klausen 2011: 32). ... OMANE QVORTRUP Lektor, ph.d. og leder af Center for Interdisciplinær Forskning og Udvikling på Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.

Referencer

Samskabende undervisning

Mediets navn/udløbGymnasieskolen

Beskrivelse

... I denne artikel præsenteres resultaterne af projektet, idet der er fokus på elevernes og lærernes oplevelser af den samskabende undervisning, som det kommer til udtryk på en række seminarer med lærere og ledere samt i fokusgruppeinterview med lærere og elever gennemført af lektor Ane Qvortrup, Syddansk Universitet. Fokuseringen på elevernes og lærernes oplevelser er begrundet i vigtigheden af, at man som henholdsvis elev og lærer kan se en mening med den samskabende undervisning, ikke i den forstand at man skal identificere sig med den samskabende undervisning som et ideologisk projekt - det ville faktisk kunne blokere for den selvkritiske og realistiske indstilling, som er en nødvendighed for, at projektet skal lykkes. Der er alene brug for en kvalificeret forståelse for den samarbejdende undervisnings rationale (Harnow Klausen 2011: 32). ... OMANE QVORTRUP Lektor, ph.d. og leder af Center for Interdisciplinær Forskning og Udvikling på Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.
Periode22 nov. 2016